Effectief reageren op offerteaanvragen

Hoe reageer je effectief op offerteaanvragen?

Voor veel verkopers (en ondernemers!) is de offerteaanvraag een lastig ding. Aan de ene kant kan het veel opleveren, maar de praktijk is ook vaak, dat het niets oplevert. Daarom is het belangrijk effectief te reageren op offerteaanvragen en dat betekent dat je een goede offerte moet maken. En daarin laat je je uiteraard ondersteunen door software die daar speciaal voor is ontwikkeld. Maar tegelijk blijft het verkoopgesprek van groot belang. Want je wilt het kaf van het koren scheiden en niet veel tijd steken in onzinnige offerteaanvragen.

Contact leggen

De manier waarop een offerteaanvraag binnenkomt is daarbij van belang. Op het moment dat je daadwerkelijk in gesprek kunt met iemand door bijvoorbeeld een telefoongesprek, kun je precies nagaan of het een zinvolle offerteaanvraag is, of niet. En weet je ook of je een offerte moet maken, of dat je er niet teveel tijd aan kwijt moet zijn.

Het belangrijkst is dat je in het gesprek gaat vragen. Stel bijvoorbeeld de vraag of je wat meer informatie zou mogen hebben rond de aanvraag. Zolang je vraagt, houd je de regie in het gesprek en kun je precies achterhalen wat nu het ware koopmotief is.

Komt een offerteaanvraag schriftelijk binnen, per post of per mail? Probeer de aanvrager dan te bellen. Contact leggen is enorm belangrijk in het verkoopgesprek en je wilt immers graag weten hoe je je offerte moet maken. Altijd eerst halen (vragen stellen en informatie winnen) en dan pas brengen (je eigen aanbod doen). Op die manier weet je namelijk redelijk zeker dat je het juiste koopmotief te pakken hebt en kun je dáárop inspelen.

Vergelijk het met iemand die een eenvoudige blauwe auto wil kopen en naar een autobedrijf gaat. Op het moment dat de verkoper dan aankomt met een enorm leuke auto met allerlei stoere dingen erop en eraan, dan wordt de potentiële klant overdonderd door allerlei informatie. Stel nu dat die bewuste auto, waarvan de verkoper denkt dat ‘ie perfect is voor de koper, niet in het blauw is, dan is er iets behoorlijk mis gegaan. Want dan heeft de verkoper het koopmotief van de koper niet weten te achterhalen. De koper wilde immers een blauwe auto. Weg koper.

Offerte maken met Offective

Vanuit de informatie die je achterhaalt, kun je ook een goede en effectieve offerte maken. Met de software van Offective is dat een fluitje van een cent. En wat ook handig is: je hebt helemaal inzichtelijk in hoeverre je een offerte nog kunt opvolgen: is er al herhaald contact geweest? Zitten er nog kansen in een potentiële klant? Op die manier kun je én effectief reageren op een offerteaanvraag, maar ook naar aanleiding van de offerte zelf!

Meer informatie over het maken van een offerte.

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Geef uw reactie op dit artikel

   Niet zichtbaar voor publiek

 
X

Eenvoudig en snel proberen

Ervaar Offective voorraadbeheer zelf met een proefaccount van 30 dagen. Na registratie ontvangt u direct een e-mail met de logingegevens. Dit is geheel vrijblijvend en uw account wordt niet automatisch verlengt.

Koppel bestaande administratie
Aanmelden